Bogor, Kampungs en Palabumraja - Reisverslag uit Pelabuhanratu, Indonesië van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu Bogor, Kampungs en Palabumraja - Reisverslag uit Pelabuhanratu, Indonesië van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu

Bogor, Kampungs en Palabumraja

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

20 November 2011 | Indonesië, Pelabuhanratu

Lieve allemaal,

Als allereest, bedankt voor al jullie leuke berichtjes!

Vervolg Bogor:

In ons hotel in Bogor konden wij helaas maar 1 nacht bljven, en aangezien heel Bogor verder zat volgeboekt sloeg de paniek toch wel (een beetje dan) wel toe. Gelukkig had Rachman het idee om bij hem thuis te slapen. Tegen een kleine betaling konden wij bij hem in de Kampung overnachten en vanuit daar zou de tour beginnen.
Zodoende gingen wij 's ochtends eerst toch nog even naar de Botanische tuin. Aangezien het bloedheet was, hebben wij hier niet meer dan 2 uurtjes gespendeerd. De Botanische tuin is overigens erg mooi en bijzonder maar toch meer een uitje voor de natuurfreaks/kenners. Hier hebben wij wel een kleine Nederlandse begraafplaats gezien, die verscholen lag achter bamboebosjes.

Terug naar ons hotel zat Rachman op ons te wachten. Keurig in overhemd en nette schoentjes. (Deed mij een beetje denken aan papa, haha).
Vanuit het hotel gingen wij eerst naar een poppenmakerij, waar ze orginele Wajang poppen maakten. Harstikke leuk, aangezien ik zelf een beetje mocht schilderen. Uiteraard de makkelijke vlakken op de pop aangezien zo'n pop van hout uitsnijden alleen al 3 dagen kost. Leuk, maar dan weer verder.

Hoe meer wij van het centrum afgingen, hoe ruiger de omgeving werd. We zatten nu echt midden in de bergen tussen kampungs en jungle!
Onderweg wou Rachman ons heel graag het echte Indonesie laten zien. Er was een bruiloft aan de gang waar wij bij aan moesten schuiven. Iets wat ongemakkelijk en verlegen gingen we hier in mee. Uiteindelijk werden wij meer gefotografeerd dan het bruidspaar. Met iedereen op de foto en we moesten uiteraard wat eten. Erg lachen natuurlijk en we kregen nog een zakje met ondefinieerbare etenswaren mee. Hierna liepen wij dwars door het dorp heen en de rijstvelden. Adembenemend!!! Hier kregen wij allerlei uitleg van Rachman over het leven in de landbouw hier.

Na nog een behoorlijk stuk door de bush rijdem vragen wij ons toch echt af, waar wij terecht komen. Aangekomen bij zijn huis worden we warm ontvangen door de familie. Arm als ze waren is Rachman geholpen door Nederlandse vrienden waardoor hij aan zijn huis een gastenverblijf heeft kunnen bouwen. De douche en toilet zijn dan ook traditioneel Indonesie! Het hutje boven is knus en het uitzicht prachtig! We kijken uit over de bergen en de rijstvelden. 'S avonds worden wij verrast door een fantastische maaltijd die bestaat uit: Kip, rijst, bladspinazie, aardappelkroketjes en verse sambal. Zijn vrouw had dit alles klaargemaakt en ohw wat waren wij aan het smullen!

De dag hierna gingen we met de brommer op pad. Jimmy vreesde dat de brommer zijn gewicht kon trekken, aangezien alle bergen stijl omhoog liepen. Het brommerritje was heerlijk met de haren in de wind, crossen door het fantastische mooie landschap. Onderwerg horen wij de ooohs en aaahs en Boeleeh! (wat betekend blank). Zoals je merkt zijn we wederom een bezienswaardigheid voor het dorp. Aangekomen bij een waterval gingen wij weer terug voor de lunch! Na de lunch (heerlijke nasi goreng) liepen we naar de warmwaterbronnen waar we eens lekker fatsoenlijk en warm konden douchen! Heel vervelend was wel het uitzicht, die rottige waterval met al zijn palmen er omheen;)

Even voor papa: 'S avonds Ikan Pedis (hete vis gestoomd in bananenblad) Maiskoekjes, rijst en sayor lode. Ook laten zien hoe zijn in hun keuken Pisang Goreng maken. Leuk!

Weer de dag erna, een jungletoer gemaakt. En tja dit was me weer wat. Om 8 uur 's morgens vertrokken we richting de vulkaan Salak. Niet wetende wat deze jungletoer inhield stonden wij voor een extreem grote verassing. De zoon van Rachman en zijn Zwager gingen met ons meer. Na urenlang omhoogklimmen, zwoegen, water en blubber kwamen wij eindelijk bij de vulkaan krater.
Owja, niet te vergeten, kreeg ik het uiteraard voor elkaar om tot aan mijn lies weg te zakken in een blubberpoel. Ik stapte natuurlijk weer verkeerd waardoor ik hierna eruit zag als Bigfoot! De 3 mannen om mij heen lachen natuurlijk en mij nog proberen te wassen met het rivierwater. (Zinloos).

Goed, verder aangekomen bij de krater konden wij even bijkomen en genietenv an de heerlijke zwavellucht. Een bijna over zijn nekgaande Jimmy kon ondanks dit, er toch erg van genieten. Een indrukwekkend natuurverschijnsel.
Weer uren terug gelopen naar de kampung en beloond met een heerlijke lunch. Soto Mie..jammiee.
We vragen Rachman wat hij ons heeft aangedaan en hij moest wel behoorlijk lachen om het feit hoe verwillend (voornamlijk Amanda) er uit zagen.
Met alle liefde heeft zijn vrouw al onze kleren gewassen, wat tot onze verbasing nog schoon werd ook. 'S avonds werden wij wederom verwend met een heerlijk maaltijd. (Ajam Ketjap, gado gado, bami, rijst, kroepoek en mangosap).
Deze beschrijvingn natuurlijk om jullie even lekker te maken, gehehe.
We zijn na deze vermoeiende toch lekker vroeg gaan slapen.

De allerlaatste dag (nu) vertrokken wij naar Palabuhan Ratu. Een klein plaatsje aan de zuidkust. Onderwerg nog even stoppen bij een theeplantage. Rachman heeft hier een leuke bungalow voor ons geregeld aan de kust. Het regent pijpenstelen, dus echt zonnebaden is het niet. Maar na een 5 uur lange autorit vinden we het wel best zo. We nemen afscheid van Rachman. Die ochtend al foto's gemaakt met de hele fam. die zo lief en goed voor ons gezorgd heeft. (ja zelfs, zoonlief is in de stromende regen op de brommer een biertje voor ons gaan halen).

We gaan zo eten en lekker relaxen in onze bungalow. Overmorgen vertrekken we naar Bandung en zullen jullie dan verder op de hoogte houden.

Veel liefs van ons.

• 20 November 2011 - 12:13

Papa Rob:

Hi lieverd, wat een mooi verslag,een echte onderdompeling van de indische cultuur, heerlijk om dit alles te lezen.Ik wordt er blij van te lezen hoe jullie genieten. En wat een mooie ervaring met de fam.Rachman, wat fantastisch om dit mee te maken.Nogmaals ik (wij) geniet van jullie levendige beschrijvingen van de cultuur van mijn geboorteland.dikke knuf.papa Rob

• 20 November 2011 - 18:39

Inge Overeijnder:

Hoi Amanda, zoals je vader al zei: heerlijk om jullie verslag te lezen. In mijn geval vooral omdat wij hier de hele dag al in de dikke mist zitten, en ik daar graag even "uitvlucht" met je fantastische reisverslag, of ik er zelf bij ben. Geweldige ervaring voor jullie, blijf genieten, ik zie uit naar je volgende verslag. Lieve groet, Inge

• 20 November 2011 - 19:09

Een Gr Uit De Zilk:

Hallo amanda en jimmy leuk verhaal we gaan jullie volgen groetjes van uit een mistig de zilk

• 20 November 2011 - 22:11

Papa En Pascale:

Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen. we zijn erg benieuwd naar alle foto's.
    Zon,zee en heerlijk eten blijf enorm genieten.
    Op naar het volgend verhaal
    heel veel liefs papa en pascale

• 21 November 2011 - 09:10

Annelies:

Jongens, het gaat allemaal alleen maar weer om (bruilofts)feestjes, eten en relaxen?! Hahah, nee hoor, wat maken jullie gave dingen mee zo met z'n tweetjes! En wat een superlieve mensen die fam van Rachman! Enjoy en een dikke kus vanuit het ijskoude(!) Nederland (ook van Den!)

• 21 November 2011 - 09:26

Tjaals:

Wat een geluk eigenlijk dat er geen hotelkamer meer te krijgen was in Bogor, en dat jullie daardoor bij de familie Rachman konden blijven! Een grote stap dichter bij het echte Indonesie. Krijg heimwee van dit verhaal. X Tjaals

• 21 November 2011 - 12:27

Elles :

Hey Amanda & Jimmy,
    Als ik jullie verhalen lees dan lijkt net alsof ik eventjes op vakantie ben..
    Wat een belevenis wat jullie meemaken..echt gaaf!!
    En toch ben ik stiekem beetje jarloers, vooral toen ik stukje las over witte strand blauwe zee...& die waterval...
    Dikke knuffel van Elles

• 21 November 2011 - 21:05

Mama Lenie:

Hè liefie, wat was onze zondag weer goed na het lezen van die meeslepende reisverslagen van jullie.
    Je weet dat de warmte mij altijd tegenhoudt, maar nu ik dit allemaal lees....misschien toch nog eens....:?}
    Wij genieten en beleven in gedachten die zo bijzondere reis met jullie mee in ons kikkerlandje. Blijf nieuwsgierig en neem alles in je op wat jullie meemaken in deze interessante cultuur. Wij zien uit naar meer en de beelden erbij tzt. Hele dikke kus, mam

• 21 November 2011 - 23:14

Jelmer & Loes:

Jimmy en amanda we hebbben echt blauw gelegen om het verhaal van de kotsbetjak! Nu zijn we hongerig van de verhalen over het eten al daar! Super om te lezen wat jullie meemaken kijkuit naar het volgende verhaal liefs ons

• 22 November 2011 - 13:28

Mama Lenie:

Wat een spannende avonturen Amanda en Jimmy maken jullie mee!
    De heftige jungletour liegt er ook niet om, urenlang klimmen en dan nog wegzakken in de modder Amanda! Zie het helemaal voor me, drie mannen die jou proberen schoon te poetsen, ha ha. Maar het is jullie toch maar gelukt bij de vulkaankrater te komen! Zal zwavelparfum voor je kopen als herinnering.. Bounty-strand en waterval met palmen, tja da's niet verkeerd zeg! Lieve schatten, wij blijven uitzien naar jullie verdere verslagen. Dikke knuffels mama

• 24 November 2011 - 15:22

Yvonne Uit Hoorn:

Amanda en Jimmy,in het grauwe Holland zit ik te genieten van jullie verslagen! Machtig mooi lijkt het mij. Nog heel veel plezier, groetjes.

• 25 November 2011 - 13:36

Svennie:

Vooral dat eten en eten en mmmmmmmmmmmmm lekker ja!! Wat een hartelijk ontvangst van zo'n familie, dan proef je echt in de breedste zin het ware Indonesie! Waanzinnig lieverds! Jullie leren het al aardig, het vak Genieten! :-)

• 25 November 2011 - 17:07

Djoerd En Peggy:

Gym en Amanda, wij lezen met plezier jullie verhalen. Naast barman en receptionist kunnen jullie straks ook schrijver worden. Gaaf wat jullie allemaal mee maken. Passen jullie op met de sambal? En Jimmy hoe smaakt het bier daar? xxx

• 26 November 2011 - 18:27

Gladys:

Reinier en Clarinca, ik ken jullie niet, maar wat bedoelen jullie met die opmerking?

• 26 November 2011 - 20:00

Tjaals: