Malang, Bromo, Kalibaru, Ijen, Banyuwangi en Bali - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu Malang, Bromo, Kalibaru, Ijen, Banyuwangi en Bali - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu

Malang, Bromo, Kalibaru, Ijen, Banyuwangi en Bali

Door: Jimmy

Blijf op de hoogte en volg Amanda

13 December 2011 | Indonesië, Singaraja

Hallo allemaal,

Zoals de titel al doet vermoeden wordt dit een hele lange!!

Malang

Na een behoorlijke krakkemikige busreis waren we naar ongeveer 4 uur reizen aangekomen in Malang. We wistten eigenlijk vrij weinig van deze stad af behalve dan dat het een makkelijke doortocht naar de bromo was en dat het nog koloniale sfeer had. Wij dus op aanraadde van de gids neergestreken in hotel Splendid inn. Hier was al snel de koloniale sfeer zichtbaar. Het hotel was behoorlijk nederlands ingericht en er pronkte vele nederlandse oud-reclamebordjes. De prijzen waren uiteraard laag en we besloten hier twee overnachtingen te boeken.Omdat het al redelijk laat was gingen we wat eten in een ontzettend lux restaurant ietwat verderop. Echt heerljk!
De volgende dag beslootten we wat te gaan rondlopen en wat te verkennen. Al gauw kwamen we bij een plein uit waar de meeste bedrijvigheid plaatsvond. Amanda werd hier gespot door een aantal scholiertjes die bezig waren met het leren van engels. Voordat ik pap kon zeggen was ze al gestrikt voor een interview van een half uur! Was natuurlijk leuk om te zien hoe 5 giechelende meisjes amanda aan het interviewen waren.
Toen dit was afgelopen gingen we verder naar een nabij gelegen chinese tempel. Onderweg ging helaas mijn slipper kapot en moest ik een deel op mijn blote voeten doen. Tot overmaat van ramp hadden we op dat moment geen geld op zak maar wel onze pinpassen bij. Het grote probleem was, dat geen enkele ATM het deed. Dat werd langzaam vervelend omdat we niks hadden Maar bij bank nr. 11 hadden we dan eindelijk geluk en konden we geld pinnen, slippers kopen en wat gaan drinken bij Toko 'Oen'. Dit was een gezellig tentje wat opgezet was door nederlanders. Dat werd ook snel bevestigd door het grote spandoek dat zei: Welkom in Malang, toko 'Oen' die sinds 1930 aan de gasten gezelligheid geeft. Hier kwamen we tot rust en at ik een risolles.
's avonds gingen wij op advies van de receptioniste traditioneel javaans eten bij een restaurant verderop. We kwamen aan en het zag er heel gezellig uit. In het midden van het restaurant was er een groep aan het eten van ongeveer 30 mensen. Wij konden meteen aanschuiven en de keuze was voor mij snel gemaakt: Javaanse kip! Wilt u hem heet meneer? Maar natuurlijk! Dit was echt smullen geblazen. Al snel viel ons op dat het grote gezelschap de 2e verjaardag aan het vieren was van een jongetje. Het leuke was, dat vader naar ons toe kwam met twee bordjes zelfgemaakte rijstepap en ons uitlegde dat het een javaanse traditie is om met iedereen te vieren. Was echt leuk om te zien. Het feest ging natuurlijk gepaard met een live-act en dansen! Opa kwam naar ons toe en begon meteen vol trots te vertellen dat hij drie zoons had waarvan de 1e een accountant is, de 2e een chirurg was en de 3e een econoom. Dit deed mij wel heel erg denken aan mijn eigen opa. Al snel werden amanda en ik al uitgenodigd om mee te dansen. Omdat nee natuurlijk geen optie was werd het al snel pijnlijk wie wel kon dansen en wie niet. Doordat amanda zwoel en ritmisch kon meevoeren op de muziek zat ik nog in de tweestrijd met mezelf of ik nou de electric boogie moest doen of de hokey pokey! Het zag er in ieder geval niet uit....Maar al snel waren wij de special guests en werden er weer hel veel foto's van ons gemaakt. Het was in ieder geval echt een hele leuke ervaring. De volgende ochtend vervolgden wij onze reis richting de bromo.

Bromo (Yoschi's Guesthouse)

Yoschi's Guesthouse hadden wij gereserveerd op advies van schoonvader rob die hier 14 jaar geleden had overnacht met schoonbroer Sven. Wij gingen hier twee nachten verblijven. We gingen vanuit Malang met de bus naar Probolingo om vanuit daar met een Jeep naar Yoschi's te gaan. In Probolingo werden we door de buschauffeur afgezet bij een toeristenbureau waar de toer naar de bromo konden regelen. Al gauw hadden we transport geregeld naar Yoschi's, Kalibaru, Ijen krater en Banyuwangi! Dat was natuurlijk mooi want daar hoefden wij os geen zorgen meer over te maken. De jeep kwam ons halen en naar hele mooie reis door de bergen kwamen we aan bij Yoschi's. Prachtig. We hadden een mooie bungalow voor onszelf met alle gemakken. Het park van Yoschi's was klein maar echt heel mooi! Het was die avond wel vroeg naar bed want om 3.30 uur werden we wakker gemaakt om de zonsopgang te zien bij de Bromo.
We werden dan ook om 3.15 wakker gemaakt en om 4.00 zat je in de jeep omhoog. Na een ontzettend steile klim waren we aangekomen bij het uitkijkpunt. Hier was het wachtten tot de zon opkwam. Het weer zat ons gelukkig mee want het was niet zo bewolkt dat je niets kon zien dus om 5.20 zagen wij dit mooie natuurverschijnsel. nu was het tijd om terug te gaan naar de jeep en ons bij de krater laten afzetten. Toen we inderaan de krater stonden werden we wederom geconfonteerd met een helse klim. Deze werd natuurlijk wel beloond met een schitterend uitzicht van de krater. Het was echt een fantastich plaatje! Moest natuurlijk ook veel aan opa denken (amateur geoloog) dus veel foto's gemaakt. Nu was het weer tijd om terug te gaan naar Yoschi's en verder te slapen.
De volgende dag zouden we verder gaan naar Kalibaru!

Kalibaru

Kalibaru was vanaf Yoschi's ongeveer 4 uur rijden. We hadden een chauffeur mee en een zogenaamde gids die bar weinig engels kon. Kalbaru was een tip van onze vriend Rachman en lag tussen de koffieplantages. Hier kwamen we aan bij het Margo Utomo resort. Wederom geweldig. Het was een schitterend resort met een nog mooier zwembad en een heerlijk restaurant. Hier zouden wij gelukkig twee overnachtingen doen. Ik hoop dat de foto's genoeg zeggen. We gingen die avond vroeg naar bed omdat we de volgende dag vroeg naar de koffieplantages gingen en naar een waterval.
In de reacties van de vorige verhalen geeft Sven de tip dat monsterkakkerlakken een waanzinnige achtervolgingsdrang hebben. Raad wat: Sven had gelijk. Amanda sliep, ik stond onder de douche, ik opende het douchegordijn en daar stond hij. Het was weer een joekel en ik kon er mooi voorbij glippen. Amanda wakker gemakt omdat ik spray moest gaan halen vervolgden wij onze nacht toch wat ongemakkelijk. De volgende dag gingen we naar een plantage waar we koffie zagen, rubberbomen, kruidnagelbomen en cacaobomen. Dat was natuurlijk mooi en daarna naar een mooie waterval. Na een paar mooi foto;s gingen we terug naar de jeep. Onderweg kwamen we nog een spin tegen van schoenmaatje 44!
terug bij het resort beslootten we ons maar te laten masseren door een oud indonesisch vrouwtje die onvoorstelbaar veel kracht in die kleine vingertjes had. Het was een javanese body massage en je werd behoorlijk onder handen genomen. Letterlijk alles werd gemasseerd! Details volgen als we thuis zijn....
Ow ja, ik zag in het zwembad ook nog een bidsprinkhaan van schoenmaatje 48 in het zwembad. De volgende dag zouden we verder vertrekken richting het Ijen plateau.

Ijen

Na een reis van ongeveer 3 uur kwamen we aan bij hotel arabica. Deze lag in Bandowoso. Hier gingen we een korte nacht tegemoet omdat we de volgende ochtend naar de Ijen krater gingen. De Ijen krater word nog steeds gebruikt vanwege zijn zwavel. We moestten die nacht ook weer om 5.00 op om te vertrekken naar de krater. Toen we er ware stond ons weer een superklim te wachtten. Deze was echt ontzettend zwaar. Maar onze vriend Sanotioro hielp ons erdoorheen. Sanotioro was een zwavelweker die zwavel van boven naar beneden bracht. Dit was echter hartverscheurend om te zien. Deze werkers hebben dus twee manden bij zich met een plank in het midden die manden met elkaar verbind. Ze vullen deze manden met zwavel en moeten er ongeveer twee uur mee afdalen. Deze manden zijn vaak in totaal ongeveer 60 tot 90 kilo(!!!!). Het was echt zwaar om te zien hoe je de werkers zag zwoegen. Ik mocht het ook een keer proberen en kwam erachter dat het ongelooflijk zwaar was. Toen ik vroeg of het zeer deed liet hij zijn schouders zien. Helemaal blauw-paars, vol met blaren en littekens. Wat een helden. Het was voor ons behoorlijk moeilijk om te zien en hij vertelde dat hij 625 rupiah per kilo kreeg. Het was ook maximaal 3 tochten mogelijk om die manden te sjouwen. Zo'n man kun je dan toch niet uitleggen dat wij last hebben van een sms-duim of RSI? Maar goed, hij begelide ons helemaal naar boven en nam ons mee naar beneden de krater in. Dat was echt fantastisch mooi! Echt ons hoogtepunt tot nu toe!
Onze reis naar beneden werd wederom begeleid door Sanotioro. Heel galant hield hij de hele weg naar beneden de hand van Amanda vast......ahum....
Wij gaven hem een 'tip' zodat hij hopelijk de volgende dag niet hoeft te werken of iets dergelijks. Hij was hier echt heel dankbaar voor en amanda kon het niet laten om een traantje weg te pinken. Eenmaal aangekomen bij de jeep waren we helemaal kapot en moestten we door naar Banyumangi.

Banyuwangi

In Banyuwangi kwamen we aan bij wederom een mooi hotel. Hier zouden wij twee nachten moeten doorbrengen om daarna naar Bali te gaan. Omdat onze dag al heel vroeg was begonnen lagen we dan ook heel vroeg in bed. We waren kapot!
De volgende dag gingen we naar de stad Banyuwangi om daar erachter te komen dat er eigenlijk niets te doen is. Op zich niet zo'n ramp, nu konden we terug, amanda lekker zwemmen en ik een beetje hangen...De dag ging op deze manier voorbij.....

Bali

De volgende dag zijn we op tijd opgestaan en vertrokken naar de ferry. De haven is natuurlijk niets vergeleken bij de havens die wij kennen in bijv. Ijmuiden. Maar ja, we gingen voor 60 cent pp naar de overkant. Naar Bali!
We zijn dus nu aangekomen in 'Sawah Lovina'. Dit adres heb ik gekregen van mijn baas Harrie. Harrie heeft gelukkig geen enkel woord gelogen over dit stukje paradijs! we liggen bij het strand, we hebben een mooie bungalow, we kunnen hier lekker eten. Kortom: hier kunnen wij 8 dagen lang heerlijk ontspannen!!

Soww...Ik ben hier 1 uur en 13 minuten mee bezig geweest dus ik vind het wel even goed zo!!!

Sorry voor de lange tekst en tot de volgende keer!!!

Dikke kus,

Jimmy en Amanda

• 13 December 2011 - 07:54

Annelies:

Een eye-opener,

Heb gisteren staan piepen na 7 uurtjes kerstmuziek draaien op de kerstmarkt in Santpoort.. De maand december is zwaar qua werk, vond ik. OMG, hoe bedoel je zwaar als je dit leest?! Ik denk niet dat ik zou kunnen wat Sanotioro doet! Respect!

Hoop dat jullie nu nog een paar dagen kunnen genieten op Bali, kus..

• 13 December 2011 - 15:53

Pappa:

Het blijft geweldig om alle verhalen te lezen. herlijk om te lezen hoe jullie genieten.Jim heel tof dat even belde.geniet maar verder van dit avontuur.
    Veel liefs papa en pascale

• 13 December 2011 - 16:21

Gladys:

Als die Santorio 60-90 kilo draagt per keer had hij jullie toch op zijn rug kunnen meenemen, had hem waarschijnlijk een jaarsalaris opgeleverd! Nee hoor grapje, je hebt me nu overtuigd, dat als ik ooit een verre reis ga maken ik zeker naar mijn moederland moet gaan! Opa Erwin zal weer smullen van je verhaal. Geniet en laat het oude vrouwtje je maar flink masseren (ik schaam me gewoon dat ik zit te piepen als ik jou moet doen terwijl ik waarschijnlijk 30 jaar jonger ben!) Dikke knuffels

• 13 December 2011 - 16:55

Pa Rob En Ma Lenie:

Nou Jimmy, je hoeft je niet te excuseren voor de lange tekst hoor. Het is alleen maar genieten om zoveel te lezen over wat jullie meemaken. Je schrijft zo leuk, we hebben ook vaak moeten lachen.
    Echt in een krater zijn moet behoorlijk indrukwekkend zijn zeg!
    En die man, ja je hart breekt, begrijp dat Amanda tranen kreeg.
    Nu in het Paradijs Bali. Ohw wat zouden wij daar graag zijn. Wie weet.
    Blijf je verwonderen over al het mooie en neem het voor altijd in je hart mee terug!
    Knuffels jullie XX

• 13 December 2011 - 17:04

Pap En Mam:

Wil nog even zeggen Amanda dat papa de verslagen uitprint voor oma en ze opstuurt. Tante Grace leest het dan voor en samen genieten ze er enorm van. Ook oom Jaap en tante Marian lezen het blog en onze overbuurman.
    Ze vinden het prachtig.
    Dag liefies, dikke knuffels

• 13 December 2011 - 17:45

Harrie:

Hoi Jim en Amanda , heel spannend die reisverslagen , ik geniet er elke keer weer van , jullie hebben veel gezien en meegemaakt en hoop dat jullie nog een aantal relaxte weken zullen hebben. Geniet ervan en doe ze de groetjes van me in Lovina.

• 14 December 2011 - 10:02

Yvonne Uit Hoorn:

Werkelijk fascinerend om het verloop van julie reis te mogen volgen. Ik geniet gewoon mee. En nu op Bali! Ga alle foto's nog een keer bekijken. Geniet van de laatste weken. gr. Yvonne.

• 14 December 2011 - 19:59

Tjaals:

He luitjes, leuk om jullie vervolg te lezen, en leuk dat jullie toch wel een aantal dingen ervaren die ik way back met Maggy ook heb meegemaakt. Zoals bijv. Yoshi's guesthouse in het Tengergebertge (ook de vleermuizengrot gezien op wandelafstand?) dat ook zo goed bevallen was. En ook wij ervoeren dat er in Banyuwangi niets te beleven was, wij hebben daar trouwens een vergelijkbaar becak-incident beleefd als jij Jimmy een paar weken geleden :-). In ieder geval leuk jullie verhalen te lezen, en ik hoop dat jullie nog ff lekker kunnen genieten van de rust en mooie cultuur en mensen in Bali.

Groetjes, CharManSamJosh

• 14 December 2011 - 21:25

Ed En Suus:

Hey liefjes,

Wat leuk jullie zo een beetje te volgen daar. Geniet maar lekker van deze mooie wel verdiende reis. Klinkt als of jullie in de geniet stand zitten. Veel liefs Suus

Lekker verhaal van die kakkerlakken. Ben benieuwd of er nog een beetje snelheid inzit of dat jullie volledig zijn aangepast. Hier in Nl lekker herst weer. Jullie Ajax gaat ook lekker trouwens goede soap serie.

groet
    ed

• 15 December 2011 - 07:04

Charissa:

Lieve schatten,

Wat een heerlijke verhalen! Ik denk, dat weet Sven nog niet, dat wij nog even overvliegen! ;)

Geniet er nog even van...ik zit namelijk weer braaf in me busje naar het werk! Haha

Xxx Charis

• 20 December 2011 - 14:00

Inge Overeijnder:

Dank jullie allebei voor dit mooie en ontroerende reisverslag. Aangrijpend om te horen onder wat voor een omstandigheden sommige mensen moeten werken, laat staan dat je het zelf ziet!!
    Geniet van een paar fijne dagen op Bali, liefs Inge