Leaving the sunshine state, N'Awlins and Memphis - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu Leaving the sunshine state, N'Awlins and Memphis - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Amanda Muntenaar - WaarBenJij.nu

Leaving the sunshine state, N'Awlins and Memphis

Door: Jimmy

Blijf op de hoogte en volg Amanda

24 November 2012 | Verenigde Staten, Nashville

Lieve allemaal,
Het is een tijdje geleden dat we hebben gepost dus het woerd inderdaad weer tijd! Sorry hiervoor maar er is hier nergens een internetcafe te vinden dus doe ik dit vanuit een hostel in Nashville.
Laat ik eerst beginnen met de punten die ik minder vind aan dit prachtige land!
- Het eten hier gaat direct rond je navel zitten of onder je kin hangen. Hiermee wil ik zeggen dat de pre-kerstkilootjes al een feit zijn....
- Rijden op de snelweg is gemakkelijk, behalve dat er links EN rechts zware vrachtwagens langs scheren aangezein ik de enige in dit land ben die zich netjes aan de snelheid houdt!
- De zuidelijke staten waar we nu doorheen rijden hanteren een uiterst vreemd dialect. Je zou het kunnen vergelijken met een mengelmoes van west-fries en limburgs, zeer moeilijk te doorgronden dus!
Laat ik nu verder gaan met de gang van zaken.
We zijn vertrokken uit Panama City, Florida om via een prachtige route langs de kust naar New Orleans te rijden. De verwachtingen waren hoog van deze stad maar die zijn behoorlijk ingelost. Na een rit van ongeveer vier uur waren we eindelijk aangekomen in het French Quarter. Snel werd duideljik dat we geen motel konden nemen en dat we het gingen doen met een hotel op loopafstand van de wereldberoemde Bourbon street. Omdat mijn opa's en oma's hier waren geweest waren er een aantal must-see's dus eenmaal geinstalleerd zijn we direct de stad ingegaan. De muziek viert hier inderdaad hoogtij! Overal is live muziek en lichtjes en bier en bier en bier en bier en eten en bier! Echt een stad voor ons dus! We lopen de bekende straten af en belanden in the spotted cat. Een klein, rokerig jazz cafe. Vies bier maar een uiterst vermakelijk sfeertje. Na een uurtje te zijn gebleven zijn we naar het hotel gegaan. De dag erna hadden we een natuurlijk een planning maar daar kwam niks van terecht. We hebben geslenterd, bier gedronken, gegeten en nog meer bier gedronken. Tot het laat werd en we voldaan naar bed zijn gegaan. De volgende dag ging eigenlijk hetzelfde alleen zijn we toen alle highlights nog eens langsgelopen.
N'Awlins, volgens de inwoners, is een uiterst toegankelijke stad voor jong en oud. Dat werd ons ook al snel duidelijk. Je kan overal terecht met je vragen, je kan overal eten en drinken en iedereen is in een goede stemming. Verder dan het french quarter zijn we echter niet gekomen omdat het daar ontzettend gezellig was. O ja, het Louis Armstrong park was nog wel noemenswaardig om lekker in de zon te liggen. Wel moet ik zeggen dat er nogal veel bier gedronken wordt. ik ben het vergeten te vermelden maar jeetje, er wordt bier gedronken.

Verder op weg naar Memphis langs de Mississippi zie je prachtige natuur. eerst zie je de moerassen van Louisiana, daarna bossen en meren in Mississippi om vervelgons aan te komen in Tennessee! Het rijden hier wordt echt beloond met prachtige uitzichten. De wegen zijn makkelijk te berijden en iedereen rijdt vriendelijk. De benzine is trouwens spotgoedkoop ($3.15 per gallon). Na een rit van twee dagen komen we aan in Memphis!
Memphis zelf was niet echt een mooie stad. Veel lelijke gebouwen en verpauperde wijken. Maar wat deze stad zo interessant maakt is natuurlijk de muziek! Het is the home of the blues met vertegenwoordigers als Elvis Presley en Johnny Cash. Zo werd onze eerste stop: Sun Studios. Hier nam Elvis zijn eerste plaat op net al Johnny cash. Het is een klein gebouwtje en het is moeilijk voor te stellen dat het hier allemaal gebeurde! Je koopt een kaartje voor 25 dollar en daarvoor krijg je een tour door de opnamestudio en een mini museumpje. Heel leuk aan elkaar verteld door de gids maar het allerleukste was, was dat er vele audio-opname's waren. Zoals Elvis' allereerste opname, echte opname van million dollar quartet (Elvis, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis en Carl Perkins) Verder was er nog origineel materiaal uit de jaren 50. Kortom, een must -see voor muziekliefhebbers.
In de stad zelf zijn we nog naar het Elvis-standbeeld geweest en in een barretje gezeten om tegenieten van lekkere blues muziek. Natuurlijk rustig aan gedaan omdat de volgende dag Graceland op het programma stond!
Graceland
Wie houdt er nou niet van Elvis? Graceland zou toch wel een van de hoogtepunten van de reis worden omdat wij de eerste zijn die er naartoe gaan van de fam. Bij deze: het was geweldig!! Na een uitgebreide tour door zijn mansion, schuren, vliegtuigen, auto's en zijn graf werden we ook nog eens getrakteerd op talloze videofragment van zijn optredens, films en huiselijke bezigheden. Hiermee waren we zeker vier uren zoet. Het was een hele beleving op zich. Het was gelukkig lekker rustig dus alles ging snel en op rolletjes. We hebben ontzettend veel foto's genomen dus we hebben een stukje Graceland mee kunnen nemen voor de thuisblijvers.
Hierna zou de reis verder gaan naar Nashville. Omdat het Thanksgiving was en alles dicht zou zijn, zijn we twee nachten verbleven in de buurt van Jackson. dit was uiterst ontspannen omdat we goed kamer hadden met een kingsize bed, tv, koelkast, magnetron etc. Dit was dus uiterst geschikt om neer te stranden en thanksgiving te spenderen. Op de dag zelf hebben we de auto gepakt en zijn we wat gaan rondrijden. Er is hier in de VS nog genoeg plaats is onze conclusie! Je kan hier inderdaad uren rondrijden en niemand tegen komen. Fantastich!
Nu zijn we dan in Nashville en Jimmy likes a lot!! Heel veel Country muziek en bier en barretjes en bier en barretjes en bier. Veel bier dus...hehe
We gaan proberen jullie snel weer bij te bloggen maar kunnen nog niet zeggen wanneer. Op de plannng staat nog: Smokey mountains, Washington DC, Philly, Niagara falls, Boston en New York!!
Dikke kus,
Jimmy

• 24 November 2012 - 19:21

Gladys:

Tjee schatjes, wat zijn jullie aan het genieten zeg! Maar ik geniet en cruise stiekem mee met jullie en drink een pilsje mee of 2...3! En die extra kilootjes heb je hier straks nodig om de kou te trotseren. Ik ben zó benieuwd naar de foto's.
    Geniet en tot de volgende blog hv jullie, dikke knuf mamsie

• 24 November 2012 - 19:21

Gladys:

Geniet en tot de volgende blog hv jullie, dikke knuf mamsie

• 25 November 2012 - 01:09

Rob En Lenie Muntenaar:

Liefies,

Wat hebben we weer genoten van jullie reis door die beroemde steden en langs de Mississippi naar Tennessee (wat mij doet denken aan die meeslepende song van Patti Page-the Tennessee waltz) uit de jaren 50. En dan het hele Elvis gebeuren, de Sun Studios me die originele opnames en Graceland.... Wauww! Ja wij oldies zwijmelen nog steeds bij deze muziek en jullie waren daar..... Ja knappe vent hè Amanda die Elvis. Dat zei ik toch altijd al!
    Wat een lekker sfeertje lijkt me die live muziek uit al die tentjes in New-Orleans, ondanks het vieze bier. Leuk dat je opa's en oma's daar ooit ook waren Jimmy. En nu Nashville met z'n country muziek. De sfeer daarvan die je vaak in films ziet daar zit je nu middenin. Geweldig om dat zelf mee te maken.
    Dank jullie voor het mooie verslag. Al veel kilometers gereden maar er volgen er nog heel wat. Geniet van alles. Wij denken aan jullie en volgen jullie op de kaart. We zien nu al weer uit naar de volgende belevenissen.
    Heel veel knuffies en liefs van ons
    pap, mam , Rob en Lenie

• 25 November 2012 - 19:10

Ingrid:

Hee Amanda en Jimmy,

Klinkt echt heel gezellig al die muzieksteden. Heerlijk iets drinken met goede muziek erbij. En volgens mij is Graceland echt iets wat je gezien moet hebben. Maar hele stukken langs niets rijden lijkt me dan wel weer saai. Maar amerika is ook groot natuurlijk. leuk om weer te lezen. Hoop snel weer iets te lezen want het klinkt allemaal erg leuk en wat ben ik jaloers!!! Grt Ing

• 26 November 2012 - 00:06

Frans&Ester:

Lieve amanda en Jimmy

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik kan niet wachten om ook te vertrekken. Nog 1 week en dan komen wij jullie kant op. Ik heb al gezien dat we elkaar niet gaan treffen want jullie zitten nu al te ver naar het noorden voor ons. Wij wensen jullie nog heel veel plezier samen. lekker genieten, want er is niets leukers dan op reis zijn.
    Frans & Ester

• 26 November 2012 - 00:06

Frans&Ester:

Lieve amanda en Jimmy

Frans & Ester

• 26 November 2012 - 19:34

Ellen Muntenaar:

Hoi Amanda en Jmmy,
    Zo amerika is weer heel wat anders...wat leuk dat jullie in Graceland zijn geweest...laatst heb ik nog een aantal cd's van Elvis gekocht!
    Veel reisplezier en een dikke knuffel van ons,Ellen

• 26 November 2012 - 19:58

Elly Knepper:

Hi Jimmy,

Wat een prachtig reisverslag! Geweldig wat jullie allemaal al gezien hebben. Geniet van alles en veel plezier!

Groetjes en liefs, ook voor Amanda,

Peter en Elly

• 03 December 2012 - 16:45

Papa En Pascale:

Lieve Amanda en Jimmy

Wat is dit weer een geweldige reis. Graceland, Sun studio, bier en bier en bier. geniet er maar van. Hé Jimmy een paar kilo meer kun je toch niet zien, dus what de heck. veel plezier en fun tijdens de rest van de reis. Wacht op het volgende verslag.

Veel liefs Papa en Pascale

Verslag uit: Verenigde Staten, Nashville

Lieve familie en vrienden,

Toen wij net terug kwamen vanuit Indonesië kregen wij al direct de vraag: waar gaat de volgende reis naartoe?
Eerlijk gezegd hadden wij hier nog geen idee van. Indonesië was een grote droom die voor ons beide uitkwam, het land waar onze voorouders vandaan komen.
Na een aantal maanden werken, weer terug met de bekende mensen om je heen..begon de vraag toch weer te borrelen.. waar gaan we heen? Waar gaan we voor sparen?
Hoelang kunnen we weg?
In ieder geval wisten we dat we 2 maanden op reis wilden, rond dezelfde periode.
Jimmy wou dolgraag naar Alaska. Het liefst in een hutje in sneeuw tussen de wilde beren. Nou, mij niet gezien! Ik wou dolgraag naar Zuid-Amerika, verder Spaans leren en exotische cultuur opnieuw beleven!

Dit ging het dus niet worden, 2 totaal verschillende ideeën!
Zo langzamerhand kwam het idee om mijn familie in Florida na 5 jaar weer eindelijk op te zoeken! Dat lijkt me ontzettend leuk zei Jimmy, maar niet iets voor 2 maanden.
Waarom plakken we er niet een mooie reis aan vast?....en zo ontstond het idee om naar de USA te gaan.

De planning is als volgt:

Orlando – Daytona – New Orleans – Memphis – Nashville – Smokey Mountains – Washington – Atlantic City – Niagra Falls – Toronto – New York

Deze route hebben we gekozen voor de prachtige muzieksteden zoals New Orleans en Memphis. Het binnen land met de prachtige natuurparken zoals de Smokey Mountains (ja Jimmy krijg je misschien toch nog je beren te zien
Wat hebben we hier een zin in! Familie zien…Steden, muziek, natuur en nog even shoppen in New York!

Amerika is groot, en er is nog veel meer te zien dan dit.. maar… laten we eerst hier maar eens mee beginnen ;)

Dit keer dus geen kakkerlak verhalen en een Borobodur bezoek met 55 graden!;)

Veel lees plezier!!! Dikke Knuf Jimmy&Amanda